စာေရးသူ – (ဦးေမာင္ေမာင္)
ရခုိင္ တုိင္းရင္းသားေပါင္းစုံ ျပည္သူတို႔သည္ လက္လႊတ္ဆုံး႐ႈံးေနေသာ ကုိယ့္ၾကမၼာကုိယ္ဖန္တီးပုိင္ခြင့္ကုိ ရယူလိုၾက သည္မွာ အျငင္းပြားစရာ ျပႆနာမဟုတ္ေပ။ အေၾကာင္းမွာ မည္သည့္လူမ်ဳိးမဆုိ မိမိတို႔ ကံၾကမၼာကုိ သူတပါးလက္ထဲ ၀ကြက္ျမဳပ္ႏွံထားရေသာ ကြ်န္ဘ၀တြင္ မေနလိုၾကေပ။ သူမ်ားအိမ္တြင္ အယပ္တြဲ၍ေနရေသာ မ်က္ႏွာငယ္ၿပီး လူရာမ၀င္ေသာ၊ အိမ္ရွင္မ်က္ႏွာကုိၾကည့္၍ အိမ္ရွင္အႀကဳိက္ လုိက္လုပ္ေနရေသာ ဘ၀၏ ရင္နင့္ဖြယ္ရာကုိ မည္သူမွ် မခံစားလိုၾကေပ။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ရခုိင္အမ်ဳိးသားမ်ား စဥ္ဆက္မျပတ္ တုိက္ပြဲ၀င္ခဲ့ေသာ ၀င္ေနဆဲေသာ ကိုယ့္ၾကမၼာ ကုိယ္ဖန္တီးပုိင္ခြင့္ ရရွိေရးတုိက္ပြဲသည္ ရခုိင္သားမ်ား၊ ရခုိင္တုိင္းရင္းသားမ်ား၏ ကုိယ္ပုိင္အေတြ႔အၾကံဳႏွင့္ ထုိအေတြ႔အၾကံဳ၏ ၾသဇာရုိက္ခတ္မႈေၾကာင့္ ႏွလုံးသားတြင္ ထင္ဟပ္ၿပီး ဆင္ျခင္ေတြးေခၚမႈႏွင့္ ႏွလုံးသားခံစားမႈထဲမွ ေပၚေပါက္လာသည့္ ရလဒ္ျဖစ္ေပသည္။
သုိ႔ရာတြင္ ပကတိအေျခအေနမွာ ကြ်ႏု္ပ္တို႔၏ ကံၾကမၼာကုိ လက္၀ယ္ဆုပ္ကုိင္ထား၍ အျမတ္ထုတ္ရယူေနေသာ သူမ်ား သည္ကား၊ ကြ်ႏု္ပ္တုိ႔၏ ရပုိင္ခြင့္ကုိ ၾကည္ၾကည္ျဖဴျဖဴ ေပးလိုၾကသည္ကုိကား မည္သည့္အခါမွ် မေတြ႔ၾကံဳခဲ့ရေပ။ ဤအခ်က္ကုိ သမုိင္းအျဖစ္အပ်က္မ်ားက သက္ေသျပခဲ့ၿပီး ျဖစ္သည္။
ဗမာျပည္ အုပ္ခ်ဴပ္သူ လူတန္းစားမ်ားသည္၊ လူမ်ဳိးေပါင္းစုံ ပါ၀င္ေနေသာ ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏုိင္ငံဟု ေခၚေသာ ထုိတုိင္းျပည္ကုိ သူတို႔သာလ်င္ ပုိင္ဆုိင္သည္။ တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ားကုိ သူတို႔၏ အိမ္ႀကီးတြင္ အယပ္တြဲ၍ ေနေသာ၊ သူတို႔ျပဳသမွ် ႏုရမည့္ လက္ေအာက္ခံမ်ားအျဖစ္ သေဘာထားၾကသည္။ သူတို႔ႏွင့္ တန္းတူရည္တူ သီးျခားအိမ္ပုိင္ ယာပုိင္ႏွင့္ ေနထုိင္ခြင့္ မေပးလိုၾကေခ်။ ဤအထဲတြင္ ကြ်ႏု္ပ္တုိ႔ ရခုိင္ အမ်ဳိးသားမ်ားလည္း ပါ၀င္ေနၾကရသည္။ ဗမာျပည္ ၁၉၄၈ – ခုႏွစ္ လြတ္လပ္ေရး၏ အဓိပၸာယ္မွာ ဤမွ်ပင္ျဖစ္ေပသည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ ကြ်ႏု္ပ္တုိ႔သည္ ကြ်ႏု္ပ္တုိ႔အတြက္ အိမ္ပုိင္ရာပုိင္ႏွင့္ ေနထုိင္ရန္ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဴပ္ပုံတခုကုိ ေရးဆြဲတင္ျပရုံ ေလာက္ႏွင့္ ကြ်ႏု္ပ္တို႔၏ ဆႏၵသည္ အေကာင္အထည္ ေပၚလာမည္ မဟုတ္ေပ။ အုပ္ခ်ဴပ္သူမ်ားက ဤဖြဲ႔စည္းပုံကုိ အမွန္ပင္ ျငင္းပါယ္ၾကလိမ့္မယ္။ ဤသုိ႔ဆုိလ်င္ ကြ်ႏု္ပ္တုိ႔ မည္သုိ႔ လုပ္ရမည္နည္း ဆုိေသာ ေမးခြန္းသည္ ေပၚလာရေပသည္။ အေျဖကား တခုသာရွိသည္။ ကြ်ႏု္ပ္တုိ႔သည္ ရခုိင္ျပည္သူတစ္ရပ္လုံး (ႏုိင္ငံျခားတုိင္းျပည္မ်ားတြင္ ေရာက္ရွိေနေသာ ရခုိင္တုိင္းရင္းသားေပါင္းစုံ အပါအ၀င္) ကုိ တခဲနက္ စည္းလုံးေစၿပီး၊ ထုိ စည္းလုံးေသာ အင္အားျဖင့္ ဖိအားေပးကာ ကြ်ႏု္ပ္တုိ႔၏ လုိလားခ်က္ကုိ ရယူၾကရေပမည္။
သုိ႔ေစကာမူ ႏုိင္ငံတကာ အကူအညီ၊ တျခား တုိင္းရင္းသား ညီအစ္ကုိမ်ားႏွင့္ ဗမာထဲမွ တရား မွ်တမႈကုိ လက္ကုိင္ထားသူမ်ား၏ အကူအညီကုိ ပစ္ပါယ္ရန္ ေျပာလိုျခင္း မဟုတ္ေပ။ ထုိ အကူအညီမ်ားကုိလည္း အရံ အင္အား အျဖစ္ သိမ္းသြင္း စည္းရုံးၾကေပမည္။ သုိ႔ေသာ္ ကြ်ႏု္ပ္တုိ႔ ကုိယ္တုိင္၏ ႀကဳိးပမ္းအားထုတ္မႈႏွင့္ ညီညြတ္ေရးသည္သာလ်င္ အဓိက ျဖစ္ေပသည္။
ႏုိင္ငံတကာ အကူအညီကုိ စဥ္းစားသည့္အခါမွာ ၎၏ ႏွစ္ဘက္ လကၡဏာ ေကာင္းသည့္ဘက္ႏွင့္ ဒုကၡေပးသည့္ဘက္ ႏွစ္ဘက္ကုိ ထည့္တြက္ စဥ္းစားရေပမည္။ ကြ်ႏု္ပ္တုိ႔သည္ အဂၤလိပ္ကုိ ေမာင္းထုတ္ရန္ ဂ်ပန္ အကူအညီကုိ ရယူခဲ့သည္။ ဂ်ပန္ကလည္း ၿဗိတိသွ် ပုိင္ဆုိင္မႈကုိ သူ႔လက္ထဲ ေရာက္ရွိရန္အတြက္ ဗမာျပည္ကုိ ကူညီခဲ့သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဂ်ပန္တုိ႔သည္ ျမန္မာႏုိင္ငံကုိ အလြယ္တကူ သိမ္းပုိက္ႏုိင္ခဲ့သည္။ ဗမာျပည္သည္ ေျမဇာပင္ ျဖစ္ခဲ့ရသည္။ လူအေျမာက္အျမား ေသေၾကဒဏ္ရာရၿပီး စီးပြားပ်က္ကာ ဆင္းရဲမြဲေတခဲ့ရသည္။ ေနာက္ပုိင္းတြင္ အဂၤလိပ္ႏွင့္ ေပါင္းၿပီး ဂ်ပန္ကုိ တုိက္ထုတ္ခဲ့ရသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဗမာျပည္သည္ မိေအးႏွစ္ခါနာ ျဖစ္ခဲ့ရသည္။ အိႏၵိယႏုိင္ငံသည္ အဂၤလိပ္ထံမွ လြတ္လပ္ေရး လိုလားေသာ္လည္း၊ ဂ်ပန္တုိ႔ ဂ်ာမဏီတုိ႔ကုိ လက္မခံခဲ့ၾကေပ။ ဂ်ပန္၊ ဂ်ာမဏီတုိ႔၏ ဖက္ဆစ္စနစ္သည္ ၿဗိတိသွ် ကုိလိုနီ၀ါဒထက္ ဆုိးသည္ကုိ အိႏၵိယ ေခါင္းေဆာင္မ်ား ႀကဳိ၍ျမင္ခဲ့ၾကသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ အိႏၵိယ ေခါင္းေဆာင္မ်ားသည္ ၿဗိတိသွ်တို႔ႏွင့္ ပူးေပါင္းကာ အိႏိၵိယႏုိင္ငံထဲသုိ႔ ဂ်ပန္မ်ား မ၀င္ေရာက္ႏုိင္ေအာင္ ခုခံတုိက္ခုိက္ခဲ့ ၾကသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ အိႏၵိယႏုိင္ငံသည္ စစ္တလင္းအျဖစ္မွ လြတ္ေျမာက္ခဲ့သည္။ တဘက္တြင္ အိႏိၵယ ေခါင္းေဆာင္မ်ား သည္ အဂၤလိပ္-ဂ်ပန္ ပဋိပကၡႏွင့္ စစ္မက္ျဖစ္ပြားေနသည္ကုိ အခြင့္ေကာင္းယူကာ အိႏၵိယလူထုကုိ လြတ္လပ္ေရးအတြက္ စည္းရုံး သိမ္းသြင္း၍ အိႏိၵယတျပည္လုံးကုိ လြတ္လပ္ေရးအတြက္ ေသြးစည္း ညီညြတ္ေသာ လမ္းစဥ္ျဖင့္ ေခၚေဆာင္ခဲ့ သည္။ ဒုတိယ ကမၻာစစ္၏ ဒဏ္ရာဒဏ္ခ်က္ေၾကာင့္ ၿဗိတိသွ်ကုိလုိနီစနစ္အားနည္းေပ်ာ့ေခြသည့္ အေျခအေနေအာက္တြင္ အိႏိၵယသည္ ေသနတ္တခ်က္မွ မေဖါက္၊ စစ္ေျမျပင္ မျဖစ္ဘဲ ၿငိမ္းခ်မ္းေသာနည္းျဖင့္ လြတ္လပ္ေရးကုိ ရယူခဲ့ၾကသည္။ အိႏၵိယ ေခါင္းေဆာင္မ်ား၏ အေျမာ္အျမင္ရွိမႈကုိ ခ်ီးက်ဴးၾကရမည္၊ ေလးစား အသိအမွတ္ ျပဳၾကရမည္။
တခါတရံတြင္ ႏုိင္ငံတကာ အကူအညီသည္ ေျမြဘာလဲဆုံး၊ သားလဲဆုံး ျပည္သူမ်ားကုိ ဒုကၡတြင္းနက္ေစသည္ကုိလည္း သတိျပဳရမည္။ ကိုယ့္တုိင္းျပည္တြင္ ကုိယ့္တုိင္းရင္းသားမ်ား ျပည္သူမ်ားကုိ တခဲနက္ စည္းလုံးမႈမရွိ တကြဲတျပားစီ ျဖစ္ေနေသာ အေျခအေနတြင္ ႏုိင္ငံတကာ အကူအညီျဖင့္ လြတ္လပ္ေရး ရရွိရန္ ႀကဳိးပမ္းရာမွ ကုိယ့္ျပည္သူျပည္သား အခ်င္းခ်င္း ရန္ပြဲႀကီးျဖစ္၊ စစ္ပြဲႀကီးျဖစ္ၿပီး အကူအညီေပးသူ၏ အလုိက် မေရမရာ ဘ၀ဆုိးႏွင့္ ရင္နာဖြယ္ ဘ၀ျဖစ္ခဲ့ ရသည္ကုိ သတိျပဳသင့္ ၾကေပသည္။ တမ်ဳိးသားလုံးကုိ ညီညြတ္ေအာင္လုပ္ႏုိင္ေသာ ေခါင္းေဆာင္မႈေအာက္၌ သာလ်င္ ရရွိေသာ ႏုိင္ငံတကာ အကူအညီသည္ အမ်ဳိးသား တရပ္လုံးအတြက္ အက်ဴိးရွိေပသည္။
အေၾကာင္းမွာ အမ်ဳိးသား စည္းလုံးမႈ ရရွိေနေသာ အေျခအေနေအာက္မွာသာလ်င္ စစ္ေရးအရ ၀င္ေရာက္ စြက္ဖက္မႈ ကဲ့သုိ႔ေသာ ႏုိင္ငံတကာ အကူအညီမ်ဳိးကုိ တုိင္းျပည္၏ ေခါင္းေဆာင္မႈက မိမိတို႔ အက်ဳိးအတြက္ ထိန္းေက်ာင္းေပးႏုိင္ သည္။ မိမိအမ်ဳိးသား အခ်င္းခ်င္း ညီညြတ္မႈ မရွိေသာ အေျခအေနတြင္ ရရွိလာေသာ ႏုိင္ငံတကာ အကူအညီသည္ သူ႔အက်ဳိးစီးပြားအတြက္ မိမိတို႔ကုိ ဓါးစာခံအျဖစ္ အသုံးခ်သြားႏုိင္သည္ကုိ သတိျပဳၾကရမည္။ ဤသုိ႔ေသာ သဓကမ်ား ကမၻာ့သမုိင္းတြင္ အေျမာက္ အျမားရွိသည္။ အနည္းဆုံး ဥပမာကုိေျပာရလ်င္ ရခုိင္ျပည္နန္းတြင္း အာဏာလုပြဲတြင္ ငသံေဒြက ဗမာရွင္ဘုရင္ကုိ ဖိတ္ေခၚေသာေၾကာင့္ ရခုိင္ နန္းဆက္ျပဳတ္ၿပီး ယေန႔အထိ ကြ်န္ဘ၀ ေရာက္ေနသည္ကုိ မည္သည့္ အခါမွ် မေမ့အပ္ေပ။
ရခိုင္မ်ား အပါအ၀င္ ရခုိင္ တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ား တခဲနက္ပါ၀င္ေသာ အမ်ဳိးသား ညီညြတ္ေရး လက္နက္သည္ ရခုိင္ျပည္ အေနႏွင့္ ကုိယ့္ၾကမၼာ ကိုယ္ဖန္တီးပုိင္ခြင့္ ရရွိေစေသာ တခုတည္းေသာ ေသာ့ခ်က္ႏွင့္ ပဓာနက်ေသာ အေၾကာင္းတရား ျဖစ္ေပသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ရခုိင္ျပည္ကုိ ခ်စ္သူတုိင္း၊ ရခုိင္ျပည္သူမ်ားကုိ ခ်စ္ျမတ္ႏုိးသူတိုင္း၊ ရခုိင္ျပည္၏ ဆုံး႐ႈံးခဲ့ရေသာ ကုိယ့္ၾကမၼာ ကုိယ္ဖန္တီးပုိင္ခြင့္ကုိ ျပန္လည္ ရရွိလိုလားသူတုိင္းသည္ ရခုိင္အမ်ဳိးသား ညီညြတ္ေရးအတြက္ မျဖစ္မေန လုပ္ေဆာင္ ၾကရမည္မွအပ တျခားေရြးစရာလမ္း မရွိေပ။ ဤတာ၀န္ကုိ ယုံယုံၾကည္ၾကည္ႏွင့္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ျဖစ္ေစရန္ ေခၚေဆာင္ျခင္းမျပဳသူ မည္သူမဆုိ တာ၀န္ေက် မ်ဳိးခ်စ္ မဟုတ္ေသးေခ်။
ကြ်ႏု္ပ္တုိ႔၏ အမ်ဳိးသား ညီညြတ္ေရး ရယူေရးသည္ ကြ်ႏု္ပ္တုိ႔၏ မ်ဳိးခ်စ္စိတ္ ျပည္ခ်စ္စိတ္ ထက္သန္မႈအေပၚတြင္သာ မူတည္ေပသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ အမ်ဳိးသားညီညြတ္ေရး ရလုိသူတုိင္းသည္ ဦးစြာအားျဖင့္ မိမိတို႔၏ မ်ဳိးခ်စ္စိတ္ ျပည္ခ်စ္စိတ္ကုိ တုိးပြားျမွင့္တင္ရေပမည္။ မ်ဳိးခ်စ္စိတ္ ျပည္ခ်စ္စိတ္ဆုိသည္မွာ မည္သည္ နည္း။ ႏုိင္ငံေရးအဖြဲ႔အစည္းတခု သုိ႔မဟုတ္ ႏုိင္ငံေရးႏွင့္ ပတ္သက္ေနေသာ အဖြဲ႔အစည္းတခုခုတြင္ အဖြဲ႔၀င္ သုိ႔မဟုတ္ ေခါင္းေဆာင္တဦး ျဖစ္ရုံမွ်ျဖင့္ တာ၀န္ေက် မ်ဳိးခ်စ္ ျပည္ခ်စ္ ျဖစ္ၿပီဟု အလ်ဥ္းမယူဆသင့္ေပ။ မ်ဳိးခ်စ္စိတ္ဓာတ္ ျပည္ခ်စ္စိတ္ဓာတ္သည္ ကုိယ္က်ဳိးမဖက္ အမ်ဳိးသားအတြက္၊ တုိင္းျပည္အတြက္ မိမိတို႔၏ လုပ္စြမ္းရည္အင္အား၊ လုိအပ္လ်င္ အသက္ကုိေပးအပ္ေသာ စိတ္ေန သေဘာထားႏွင့္ အမ်ဳိးသား ညီညြတ္ေရးကုိ ဦးထိပ္ပန္ေသာ စိတ္ဓာတ္ျဖစ္ေပသည္။
ကုိယ့္က်င့္တရား ေကာင္းမြန္ျခင္းသည္ မ်ဳိးခ်စ္ျပည္ခ်စ္ တေယာက္အတြက္ လုိအပ္ခ်က္ျဖစ္သည္။ မိမိအမ်ဳိးသား အခ်င္းခ်င္း မနာလို၀န္တုိစိတ္ကင္းရွင္းျခင္း၊ မိမိတို႔ အခ်င္းခ်င္း ပ်က္စီးရာပ်က္စီးရန္ ႀကံစည္ျခင္း၊ ေျပာဆုိျခင္း၊ လုပ္ေဆာင္ျခင္းတို႔မွ ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္း၊ တုိင္းျပည္ႏွင့္ လူမ်ဳိးအတြက္ အက်ဳိးရွိေသာ အလုပ္ကုိသာ လုပ္ေဆာင္ျခင္း၊ တုိင္းျပည္ႏွင့္ လူမ်ဳိးအတြက္ အက်ဳိးမရွိဟု သိသည္ႏွင့္ ထုိအလုပ္မ်ားကုိ ခ်က္ခ်င္း ရပ္စဲျခင္း၊ ေသာက္စားမူးယစ္မႈကုိ ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္းတုိ႔ အႀကဳံး၀င္ေပသည္။ ေသာက္စားမူးယစ္ျခင္းသည္ အဂတိတရားေလးပါးကုိ က်ဴးလြန္ရန္ ေရခံေျမခံျဖစ္သည္။ န၀တ နအဖတုိ႔၏ ရခုိင္လူငယ္မ်ားအား ဖ်က္ဆီးေနေသာ လက္နက္ေကာင္း တခု ျဖစ္သည္ကုိလည္း သိရွိသင့္ၾက ေပသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ မ်ဳိးခ်စ္သူတုိင္း ေသာက္စားမူးယစ္ျခင္းကုိ မဆန္႔က်င့္၍ မရေပ။
လုပ္ပုိင္ခြင့္အာဏာကုိ အလြဲသုံးစား မလုပ္သင့္ေပ။ လုပ္ပုိင္ခြင့္ အာဏာသည္ တာ၀န္၀တၱရားကုိ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ရန္ ေပးအပ္ျခင္းသာျဖစ္သည္။ ၎သည္ ကုိယ္က်ဳိးစီးပြားအတြက္ ေပးအပ္ထားျခင္းမဟုတ္။ ရုိးသား ေျဖာင့္မတ္ျခင္း၊ မဟုတ္ မမွန္ေသာ စကားကုိ မေျပာျခင္း၊ မၾကြား၀ါျခင္း၊ ႏွိမ့္ခ်ျခင္း၊ လူအမ်ားအေပၚ ေစတနာထက္သန္ျခင္း၊ ကူညီႏုိင္သမွ်ကုိ ကူညီျခင္း၊ စည္းကမ္းကုိ ရုိေသလုိက္နာျခင္း၊ အလုပ္ႏွင့္ တာ၀န္ကုိ ရုိေသေလးစားျခင္း၊ အားႀကဳိး မာန္တက္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ျခင္း၊ အခ်င္းခ်င္း ဂုံးတုိက္ရန္တုိက္ မျပဳလုပ္ျခင္း၊ ဒီမုိကေရစီကုိ လက္ခံယုံၾကည္ျခင္းႏွင့္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ျခင္း၊ လူ႔အခြင့္အေရးကုိ ေလးစားျခင္း၊ တတ္သိ ပညာမ်ားကုိ ေလ့လာၿပီး လူမ်ဳိးႏွင့္ တုိင္းျပည္ အတြက္ အသုံးျချခင္း၊ ေငြေၾကး အလႊဲသုံးစား မလုပ္ျခင္း၊ ညီညြတ္ေရးအတြက္ ေဟာေျပာ စည္းရုံးျခင္း၊ သည္းခံ ခြင့္လႊတ္ျခင္း၊ တရားမွ်တမႈႏွင့္ တန္းတူမႈကုိ အေျခခံ၍ က်င့္ၾကံေနထုိင္ျခင္း၊ ဆက္ဆံေရး ေမာက္မာမႈမရွိျခင္း၊ မိမိကုိယ္ကုိ ဗဟုိမျပဳျခင္း၊ မတူျခားနားမႈထဲမွ စည္းလုံးညီညြတ္မႈကုိ ရယူျခင္း၊ ပါတီစြဲ ပုဂၢဳိလ္စြဲ ကင္းရွင္းႏုိင္သမွ်ရွင္းေအာင္ ေနထုိင္မႈ ျပဳျခင္း တုိ႔သည္ မ်ဳိးခ်စ္ျပည္ခ်စ္ ပုဂၢဳိလ္တဦး အတြက္ ႏုိင္ငံေရး ကိုယ္က်င့္တရားမ်ား ျဖစ္ေပသည္။ ဤသုိ႔ေသာ ကုိယ္က်င့္ တရားမ်ားကုိ လက္ခံယုံၾကည္ျခင္း၊ က်င့္ႀကံရန္ ႀကဳိးပမ္းျခင္းျဖင့္ သာလ်င္ ခုိင္မာ သည့္ အမ်ဳိးသား ညီညြတ္ေရး အုတ္ျမစ္ကုိ ခ်ႏုိင္ေပလိမ့္မည္။
ပြင့္လင္းျခင္း၊ အေကာက္မႀကံျခင္း၊ ျဖစ္ေပၚလာေသာ ျပႆနာမ်ားကုိ ကြ်ႏု္ပ္တုိ႔ အခ်င္းခ်င္း တရားမွ်တစြာ က်ဳိးေၾကာင္း ဆီေလ်ာ္စြာ ဒီမုိကေရစီ နည္းလမ္းက် ေျဖရွင္းျခင္း၊ အိမ္တြင္း ျပႆနာကုိ ျပင္ပမွ ၀င္ေရာက္ စြက္ဖက္ရန္ ေရလာ ေျမာင္းေပး မလုပ္ျခင္း၊ အင္အားသုံး မေျဖရွင္းျခင္းတုိ႔သည္ အမ်ဳိးသားညီညြတ္ေရး တည္ေဆာက္ရာတြင္ ကြ်ႏု္ပ္တုိ႔ လုိက္နာရမည့္ လုပ္ဟန္မ်ား ျဖစ္ေပသည္။
ကြ်ႏု္ပ္တုိ႔ ႏုိင္ငံေရး လႈပ္ရွားသူမ်ားသည္ ျပည္သူတို႔၏ အရွင္သခင္လည္း မဟုတ္၊ ကယ္တင္ရွင္လည္း မဟုတ္၊ ျပည္သူမ်ား တခဲနက္ မပါဘဲ ကြ်ႏု္ပ္တို႔ခ်ည္း သက္သက္ျဖင့္ မည္သည့္အရာကုိမွ် အေကာင္အထည္ ေဖာ္ႏုိင္မည္ မဟုတ္ေပ။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ကြ်ႏ္ုပ္တုိ႔သည္ ျပည္သူမ်ားကုိ မိဘသဖြယ္ ေလးစားေသာ အေျခအေနမွ ေနၿပီး ျပည္သူမ်ားကုိ ဆက္ဆံၾကရ မည္။ ကြ်ႏု္ပ္တုိ႔သည္ ျပည္သူႏွင့္ တုိင္းျပည္အတြက္ ျဖစ္ရၿပီး ျပည္သူႏွင့္ တုိင္းျပည္သည္ ကြ်ႏု္ပ္တုိ႔အတြက္ မျဖစ္ေစရ။ ယခု န၀တ နအဖတုိ႔သည္ ျပည္သူႏွင့္ တုိင္းျပည္အား သူတုိ႔ စစ္အုပ္စုအတြက္ ခုတုံး လုပ္ေနၾကေသာေၾကာင့္ တတုိင္း ျပည္လုံး ဒုကၡ ေရာက္ေနၾက သည္ကုိ သင္ခန္းစာ ယူသင့္သည္။
အမ်ဳိးသားေရး ၀ါဒဟူသည္ တမ်ဳိးတစားတည္းမ ဟုတ္၊ ကြဲျပားေသာ အမ်ဳိးအစားမ်ား ရွိသည္ကုိ ကမၻာ့ သမုိင္းက တိက် ျခားနားစြာ ေဖာ္ျပခဲ့သည္။ ဟစ္တလာ ဂ်ာမဏီကလည္း သူတို႔သည္ ဂ်ာမန္အမ်ဳိးသားေရး၀ါဒီ ျဖစ္သည္ဟု ခံယူၾကသည္။ သူတို႔ အမ်ဳိးသားေရးကုိ ေခၚေဆာင္ႏုိင္ဖို႔ အတြက္ နာဇီပါတီတခုႏွင့္ အာဏာပုိင္ ေခါင္းေဆာင္ တစ္ဦးသာ ရွိမည္ဟု ေၾကြးေၾကာ္သည္။ တစ္ခ်ိန္တည္းမွာ ဂ်ာမန္လူမ်ဳိးသာလ်င္ ကမၻာေပၚတြင္ အျမင့္ျမတ္ဆုံးလူမ်ဳိးျဖစ္သည္။ ဂ်ာမန္ မဟုတ္ေသာ တျခားလူမ်ဳိးမ်ားသည္ သူတို႔ထက္ ႏွိမ့္က်သည္ဟုလည္းဆုိၾကသည္။ ဤသုိ႔အားျဖင့္ ဂ်ာမန္ မဟုတ္ေသာ တျခားလူမ်ဳိးမ်ားကုိ တန္းတူ အခြင့္အေရး မေပးေခ်။ ဂ်ဴးမ်ားကုိဆုိလ်င္ မ်ဳိးျပဳတ္ သတ္ျဖတ္သည္ အထိ ရက္ရက္ စက္စက္ လုပ္ေဆာင္ခဲ့သည္။ တခ်ိန္တည္းမွာ ဂ်ာမန္ ျပည္သူမ်ားအား ဒီမုိကေရစီမေပး၊ လူ႔အခြင့္အေရး ဆုိသည္မွာ ေ၀လာေ၀း နာဇီပါတီ၏ အမိန္႔ ၫြန္ၾကားခ်က္မ်ားကုိ လူတုိင္းအား လုိက္နာေစသည္။ အာခံသူ ဟူသမွ်ကုိ ဂ်ာမဏီ၏ ရန္သူဟု သတ္မွတ္ကာ ၫွင္းပန္း ႏွိပ္စက္ျခင္း၊ အက်ဥ္းခ်ျခင္း၊ မတရား သတ္ျဖတ္ျခင္းတုိ႔ကုိ လုိသလုိ ျပဳလုပ္ၾကသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဟစ္တလာ၏ ဂ်ာမန္ အမ်ဳိးသားေရး၀ါဒသည္ ေဖာက္ျပန္ေသာ အမ်ဳိးသားေရး၀ါဒ ျဖစ္ခဲ့ရသည္။
ၿဗိတိန္ႏုိင္ငံပဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ အေမရိကန္ႏုိင္ငံပဲ ျဖစ္ျဖစ္ သူတို႔သည္လည္း အမ်ဳိးသားေရးကုိ သူတို႔နည္းသူတို႔ဟန္ႏွင့္ က်င့္သုံးၾက သည္။ သူတို႔ အမ်ဳိးသားေရး ၀ါဒကုိ ဒီမုိကေရစီ နည္းလမ္းႏွင့္ လူ႔အခြင့္အေရး စည္းမ်ဥ္း ဥပေဒမ်ားေအာက္တြင္ လုိက္နာ က်င့္သုံးၾကသည္။ သူတုိ႔သည္ တစ္ပါတီ အာဏာရွင္စနစ္ကုိ ဆန္႔က်င္ၾကသည္။ သူတို႔၏ ျပည္တြင္းျပည္ပ ေပၚလစီမ်ား သည္ အမ်ဳိးသား ဂုဏ္ရွိန္ တုိးျမွင့္ေရးအေပၚ အေျခစုိက္ၾကသည္။
ဗမာျပည္တြင္ စစ္အစုိးရ အဆက္ဆက္သည္လည္း သူတို႔ကုိယ္ သူတို႔ တုိင္းျပည္ခ်စ္သူမ်ား၊ မ်ဳိးခ်စ္မ်ားဟု လက္မ ေထာင္ၾကသည္။ ျပည္ေထာင္စု မၿပဳိကြဲေရးအတြက္ အာဏာသိမ္းၾကရသည္ဟု ဆုိၾကသည္။ သုိ႔ေသာ္ သူတုိ႔ေၾကာင့္ ျပည္တြင္း စစ္မီး နက္႐ႈိင္းခဲ့ရသည္။ ယေန႔အထိ အဆုံးမသတ္ႏုိင္ပဲ ျဖစ္ေနရသည္။ သူတို႔သည္ မဟာ လူမ်ဳိးႀကီး၀ါဒကုိ ကုိင္စြဲ၍ တုိင္းရင္းသား လူမ်ဳိးမ်ားအေပၚ စစ္အဏာျဖင့္ က်င့္သုံးၿပီး ၎၀ါဒႏွင့္ပင္ တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ားကုိ ကြ်န္ျပဳၾက သည္။ သုိ႔ေသာ္ သူတို႔၏ အမ်ဳိးသားေရး ၀ါဒဆုိသည္မွာ အႏွစ္သာရအားျဖင့္ ဗမာအမ်ဳိးသား ေကာင္းစားေရးလည္း မဟုတ္၊ စင္စစ္အားျဖင့္ စစ္အာဏာရွင္မ်ားက တုိင္းျပည္ကုိ သူတုိ႔ စစ္အုပ္စု လက္တဆုတ္စာ အတြက္ မုိက္မုိက္ ကန္းကန္း လက္နက္ျပ အၾကမ္းဖက္ အုပ္ခ်ဴပ္ျခင္း ျဖစ္သည္။ တုိင္းရင္းသား လူမ်ဳိးမ်ားသာမက ဗမာလူမ်ဳိးမ်ားကုိပင္ ရာသက္ပန္ ကြ်န္လုပ္ေသာ နာမည္ခံ အမ်ဳိးသားေရး၀ါဒ ျဖစ္သည္။ နာဇီဂ်ာမန္တို႔၏ ဖက္ဆစ္၀ါဒကုိ ျမန္မာ့နည္း ျမန္မာ့ ဟန္ျဖင့္ က်င့္သုံးျခင္း ျဖစ္ေပသည္။
ကြ်ႏု္ပ္တို႔၏ ရခုိင္အမ်ဳိးသားေရး ၀ါဒသည္ ကြ်ႏု္ပ္တို႔၏ ကုိယ့္ၾကမၼာ ကုိယ္ဖန္တီးပုိင္ခြင့္ ဆုံး႐ႈံးေနသည္ကုိ ရယူရန္ တုိက္ပြဲ ဆင္ႏႊဲေသာ၊ ေတာ္လွန္ေသာ၊ တရားမွ်တေသာ အမ်ဳိးသားေရး ၀ါဒျဖစ္သည္။ ကြ်ႏု္ပ္တုိ႔ အမ်ဳိးသားေရး ၀ါဒသည္ ရခုိင္ တုိင္းရင္းသားေပါင္းစုံတုိ႔၏ လြတ္လပ္မႈ၊ တရားမွ်တမႈ၊ တန္းတူမႈ အခြင့္အေရးမ်ား ရရွိေရးကုိ အာမခံေသာ ကုိယ့္ၾကမၼာ ကုိယ္ဖန္တီးပုိင္ခြင့္ကုိ ေတာင္းဆုိေသာ တုိက္ပြဲ၏ ေမာင္းႏွင္အားျဖစ္ေပသည္။ ကြ်ႏု္ပ္တုိ႔ အမ်ဳိးသားေရး၀ါဒသည္အသြင္ အမ်ဳိးမ်ဳိးေသာ အာဏာရွင္စနစ္ ဟူသမွ်ကုိ ဆန္႔က်င္သည္၊ ဒီမုိကေရစီႏွင့္ လူ႔အခြင့္အေရး၊ တရားမွ်တေရးႏွင့္ တန္းတူေရးသည္ ကြ်ႏု္ပ္တုိ႔ အမ်ဳိးသားေရး၀ါဒ၏ အုတ္ျမစ္ျဖစ္ေပသည္။ ကြ်ႏု္ပ္တုိ႔ အမ်ဳိးသားေရး၀ါဒသည္ လူမ်ဳိးေရးအရ ရန္လုိမုန္းတီးမႈ၊ လူမ်ဳိးေရးအရ ႏုိင္ထက္စီးနင္း အုပ္ခ်ဴပ္မႈကုိ ဆန္႔က်င္ၿပီး ရခုိင္ျပည္ တုိင္းရင္းသားေပါင္းစုံတုိ႔၏ ညီညြတ္ ေရး၊ ဖြံ႔ၿဖဳိးေရး၊ တန္းတူေရးႏွင့္ တရားမွ်တေရး ရယူမႈတုိ႔ကုိ ပန္းတုိင္အျဖစ္ထားေသာ ၀ါဒ ျဖစ္သည္။ ကြ်ႏု္ပ္တုိ႔သည္ ဗမာျပည္ရွိ တုိင္းရင္းသား လူမ်ဳိးမ်ားအားလုံးႏွင့္ တန္းတူမႈ၊ တရားမွ်တမႈ၊ လြတ္လပ္မႈ အေျခခံေပၚတြင္ ေအးအတူပူအမွ် ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္လိုၿပီး ကြ်န္းကုိ ကုိင္းမွီ၊ ကုိင္းကုိ ကြ်န္းမွီေသာ စစ္မွန္ေသာ ဖယ္ဒရယ္ ျပည္ေထာင္စု တရပ္ကုိ တည္ေဆာက္ရန္ ရည္မွန္းခ်က္ထားေသာ အမ်ဳိးသားေရး၀ါဒ ျဖစ္ေပသည္။
ယေန႔ ဗမာျပည္ ႏုိင္ငံေရးတြင္ အဓိက နုိင္ငံေရးအင္အားစု သုံးခုရွိေပသည္။ အာဏာလက္ရွိ စစ္အုပ္စုႏွင့္ စစ္အာဏာရွင္ စနစ္၊ ေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ေခါင္းေဆာင္ေသာ ဗမာျပည္ ဒီမုိကေရစီအင္အားစုႏွင့္ ကုိယ့္ၾကမၼာ ကုိယ္ဖန္တီးပုိင္ခြင့္ကုိ တုိက္ပြဲ ၀င္ေနေသာ လက္နက္ကုိင္၊ လက္နက္မကုိင္ တုိင္းရင္းသား အင္အားစုမ်ား ျဖစ္ေပသည္။
အင္အားစု တစ္ခုစီ၏ အေနအထားကုိ သုံးသပ္ရလ်င္ စစ္တပ္အင္အားစုသည္ ဗမာျပည္ သမုိင္းတြင္ အင္အား အႀကီးဆုံးေသာ စစ္တပ္ကုိ ေဖာက္ျပန္ေသာ စစ္အာဏာရွင္ စနစ္ျဖင့္ ခ်ဴပ္ကုိင္ထားသူမ်ား ျဖစ္သည္။ သူတို႔သည္ သူတို႔၏ ေဖာက္ျပန္ေသာ လုပ္ရပ္မ်ားေၾကာင့္ ျပည္သူလူထုက ေအာ့ႏွလုံးနာ ေနသူမ်ားျဖစ္သည္။ သူတို႔သည္ ႀကီးမားေသာ စစ္တပ္ႀကီးကို ခ်ဴပ္ကုိင္ထားႏုိင္ျခင္း၊ ဗမာျပည္ႏုိင္ငံေရး လႈပ္ရွားမႈတြင္ စစ္အစုိးရဆန္႔က်င္ေရး လက္နက္ကုိင္ အင္အားစုမ်ား အတြင္း တူညီေသာ ႏုိင္ငံေရး သေဘာ တူညီခ်က္ေအာက္ ညီညြတ္ စည္းလုံးေအာင္ မလုပ္ႏုိင္ျခင္း၊ တုိက္အားမ်ား ျပန္႔ႀကဲေနျခင္းေၾကာင့္ ယေန႔တြင္ စစ္ေရးအရ စူပါပါ၀ါ ျဖစ္ေနေပသည္။
အျခားတဖက္တြင္ သူတို႔၏ ေဖာက္ျပန္ေသာ စစ္အာဏာရွင္ စနစ္၏ ေမြးရာပါ လကၡဏာေၾကာင့္ လည္းေကာင္း၊ ျပည္ပ ဖိအားႏွင့္ ျပည္တြင္း တုိက္ပြဲမ်ားတုိ႔ေၾကာင့္ သူတုိ႔အတြင္း ပဋိပကၡမ်ားသည္ ယေန႔အခ်ိန္တြင္ သူျပဳတ္ကုိယ္ျပဳတ္ အဆင့္ကုိ ေရာက္ရွိလာရသည္။ ဤျဖစ္ေပၚမႈကုိ သူတို႔အဆုံးသတ္ရန္ မည္သုိ႔မွ် တတ္ႏုိင္မည္ကားမဟုတ္။ လက္ငင္း ဗမာျပည္၏ ႏုိင္ငံေရး အေျခအေနသည္ အေျခခံ အေျပာင္းအလဲ တခုဆီသုိ႔ ေရွ႕ရႈေနေသာ ႏႈတ္ခမ္း၀သုိ႔ ေရာက္ရွိေန သည္။ ဗမာျပည္ ႏုိင္ငံေရးအင္အားစုမ်ားကုိ အေျခခံ ဆန္႔က်င္ဘက္တုိ႔၏ အျမင္အရ ခြဲျခမ္းလုိက္လ်င္ အဓိကအားျဖင့္ အင္အားစု ႏွစ္ခု ျဖစ္ေနသည္ကုိ ေတြ႔ရသည္။ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ကုိ အေသအလဲသက္ဆုိးရွည္ရန္ အစြမ္းကုန္ လုံးပတ္ ေနၾကေသာ စစ္အုပ္စု ထိပ္သီးမ်ားႏွင့္ ၎တုိ႔၏ လက္ကုိင္ဒုတ္မ်ားက တဘက္ စစ္အုပ္စု ဆန္႔က်င္ေသာ လက္နက္ကုိင္၊ လက္နက္မကုိင္ လူမ်ဳိးေပါင္းစုံ ပါ၀င္ေသာ ျပည္သူအင္အားစုဟူ၍ ျဖစ္ေပသည္။
စစ္အုပ္စုသည္ ဗမာျပည္သမုိင္းတြင္ အင္အားအႀကီးမားဆုံးႏွင့္ လူဦးေရအရ စစ္သားအခ်ဳိးအစား ျမင့္မားေသာ ကမၻာေပၚရွိ စစ္တပ္တခု ျဖစ္ေနသည္။ ဤအုပ္စုသည္ ျပည္သူတို႔ထံမွ ေကာက္ခံရရွိသမွ်ႏွင့္ သယံဇာတပစၥည္းမ်ားကုိ တင္ပုိ႔ေရာင္းခ် ရရွိေသာ ၀င္ေငြ၏ အမ်ားစုကုိ ဤစစ္တပ္ႀကီးအား ပံ့ပုိးေရးႏွင့္ သူတို႔ လက္တဆုတ္စာ ၾကြယ္၀ေရးအတြက္ ေျပာင္ေျပာင္ တင္းတင္း သုံးစြဲလ်က္ရွိသည္။ ျပည္သူတုိ႔အားလည္း အစြမ္းကုန္ ဖိႏွိပ္ျခင္း၊ ေသြးခြဲအုပ္ခ်ဴပ္ျခင္းျဖင့္ စစ္အာဏာကုိ ဆက္လက္ ထိန္းသိမ္း ကာကြယ္လ်က္ရွိသည္။ ဤအတြက္ ျပည္သူမ်ားသည္ တစ္ေန႔ထက္တစ္ေန႔ ႀကီးမားေသာ ဒုကၡမ်ားႏွင့္သာ ရင္ဆုိင္လာ ေနရေပသည္။ စစ္အုပ္စုအား မေက်နပ္မႈ၊ မုန္းတီးမႈမ်ား ပုိမုိ၍ တုိးပြားလာ ေနေပသည္။
စစ္အုပ္စုသည္ မည္သုိ႔ပင္ စစ္အာဏာရွင္ တည္ၿမဲေရးႏွင့္ ရွင္သန္ေရးကုိ ႀကဳိးပမ္းေစကာမူ စစ္တပ္အတြင္း အေျခအေန သည္ ၎တုိ႔ လုိလားသည္ႏွင့္ ဆန္႔က်င္ဘက္ သုိ႔သာ ေရႊ႕လွ်ားေနသည္ကုိ ေတြ႔ေနရေပသည္။ ေအာက္ေျခစစ္သားမ်ား အဖုိ႔ တေန႔တျခား ဆင္းရဲ က်ပ္တည္းလာၿပီး ထိပ္ပုိင္း စစ္ဗုိလ္မ်ား ၾကြယ္၀ခ်မ္းသာလာေနသည္။ အက်ဳိးဆက္မွာ အထက္ ေအာက္ ကြာဟမႈ တေရႊ႕ေရႊ႕ တုိးပြားလာေနသည္။ ထိပ္ပုိင္းတြင္လည္း စီးပြားေရး စားခြက္လုယူမႈ၊ ေနာက္လုိက္ စုစည္းမႈ၊ အာဏာလုမႈတုိ႔သည္ ဖုံးမႏုိင္ဖိမရ ကြက္ကြက္ကြင္းကြင္း ျဖစ္လာေနသည္။ ေထာက္လွမ္းေရးႏွင့္ ၾကည္းတပ္ အၾကား ပဋိပကၡသည္ ေပါက္ကြဲသည့္ အဆင့္ေရာက္လာၿပီး ေထာက္လွမ္းေရးခ်ဴပ္ ခင္ၫြန္႔အား အေရးယူ အျပစ္ေပးေနသည္။ ေထာက္လွမ္းေရး အေဆာက္အအုံ တစ္ခုလုံးကုိ ဖ်က္ဆီးပစ္ၿပီး၊ အေဆာက္ အအုံသစ္ကုိ လုပ္ရသည့္ အေျခအေနသုိ႔ ေရာက္ေနသည္။ ဤအေျခအေနသည္ ဆက္လက္ တုိးပြားလာၿပီး ေနာက္ထပ္ စစ္တပ္တြင္း အာဏာလုမႈႏွင့္ အကြဲအၿပဲမ်ား ထပ္မံ ျဖစ္ပြားမည့္ အလားအလာသည္ ေသခ်ာသေလာက္ ရွိေနေပသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ စစ္အုပ္စု ဆန္႔က်င္ေရး ဘက္ေတာ္သားမ်ား အတြက္ အခြင့္ေကာင္း ျဖစ္လာသည္မွာ အျငင္းပြားစရာ မရွိေပ။ သုိ႔ေသာ္ သူတို႔ ဘာသာ သူတို႔ ဆင္းေပးမည္ကား မဟုတ္ေခ်။ အတုိက္အခံ အင္အားစုမ်ားဘက္မွ တြန္းမခ်ႏုိင္လ်င္ စစ္ဗုိလ္ တစ္ဦးၿပီး တစ္ဦး လက္ေျပာင္းၿပီး အာဏာရွင္ စနစ္ကုိ ဆက္လက္ သက္ဆုိး ရွည္ေစမည္ ျဖစ္ေပသည္။ ဤ အေျခအေန ေအာက္တြင္ စစ္အာဏာရွင္ စနစ္ဆန္႔က်င္ေသာ အင္အားစုမ်ားသည္ အတိတ္က အမွားမ်ားကုိ သင္ခန္းစာရယူၿပီး နည္းသစ္ လမ္းသစ္ႏွင့္ တုိက္ပြဲဆင္ႏႊဲဖုိ႔ လိုအပ္သည္။
အတိတ္က ဆုိလ်င္ စစ္အာဏာရွင္ ဆန္႔က်င္ေရး အင္အားစုမ်ားသည္ ႏုိင္ငံေရးႏွင့္ စည္းရုံးေရးအရ တကြဲတျပားစီ ျဖစ္ေနခဲ့သည္။ ဤအတြက္ေၾကာင့္ ခ်ီတေၾကာင္း ဆတ္တေၾကာင္း ေျခလွမ္းမညီ၊ တုိက္ခ်က္ တကြဲတျပားစီ ျဖစ္ကာ ထိေရာက္မႈ မရွိသည္သာမက စစ္အာဏာရွင္တုိ႔က တစ္ဦးစီခြဲျခားၿပီး ေခ်မႈန္းျခင္းေအာက္တြင္ အထိနာခဲ့ၾကရသည္။
ဤသည္ကို သင္ခန္းစာ ရယူၿပီး ႏုိင္ငံေရး ရပ္တည္ခ်က္ တူညီျခင္း၊ အင္အားစု အားလုံး၏ လႈပ္ရွားမႈကုိ ညီညြတ္ေစျခင္း၊ အျပန္အလွန္ ကူညီျခင္း၊ အခ်င္းခ်င္း ပဋိပကၡ မျဖစ္ျခင္းတို႔သည္ စစ္အုပ္စု ေနရာတြင္ ဒီမုိကေရစီ အစိုးရတရပ္၊ ဖက္ဒရယ္ ျပည္ေထာင္စု တစ္ခုျဖင့္ အစားထုိးေရး အတြက္ အေျခခံ လုိအပ္ခ်က္ ျဖစ္ေပသည္။
အတုိက္အခံ ႏုိင္ငံေရး အင္အားစုမ်ား အေနႏွင့္ ကုိယ့္ပါတီ ကုိယ့္အုပ္စု အသီးသီး၏ ႏုိင္ငံေရး ရည္မွန္းခ်က္ကုိ အျပည့္အ၀ မေတာင္းဆုိၾကဘဲ၊ တူညီေသာ ႏုိင္ငံေရး ရပ္တည္ခ်က္ႏွင့္ ရည္မွန္းခ်က္တခု ရရွိေစရန္ အေပးအယူလုပ္ရန္ လုိအပ္ ေပသည္။
ယေန႔ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ စစ္အုပ္စုႏွင့္ အတုိက္အခံတို႔ အင္အား ႏႈိင္းယွဥ္ခ်က္အရ မည္သည့္ပါတီ မည္သည့္ ႏုိင္ငံေရး အင္အားစုကမွ် တစ္ဦးခ်င္းအားျဖင့္ စစ္အုပ္စုႏွင့္ စစ္အစုိးရကုိ အင္အားအရယွဥ္ၿပဳိင္၍ မရေပ။ စစ္အုပ္စုႏွင့္ စစ္အစုိးရ ဖယ္ရွားၿပီး ေနာက္ပုိင္းတြင္လည္း အတုိက္အခံ အင္အားစုအားလုံးသည္ တညီတညြတ္တည္းႏွင့္ တုိင္းျပည္ကုိ တည္ၿငိမ္ေရးအတြက္ ထိန္းသိမ္းရန္ တာ၀န္ရွိသည္ကုိလည္း မေမ့အပ္ေပ။
၁၉၄၈-ခု လြတ္လပ္ေရး ေနာက္ပုိင္း တုိင္းျပည္တြင္ ျဖစ္ေပၚလာေသာ အေျခအေနကုိ သင္ခန္းစာ ရယူၾကရမည္။ စစ္အာဏာရွင္ စနစ္ ဖ်က္သိမ္းေရးသည္ တုိင္းရင္းသား လူမ်ဳိးမ်ားအတြက္ ျဖစ္ေစ၊ ဒီမုိကေရစီ အင္အားစု အသီးသီးတြက္ ျဖစ္ေစ၊ အဓိက အေရးႀကီးဆုံး ျဖစ္သည္။ အဘယ့္ေၾကာင့္နည္း။ ဤ စစ္အာဏာရွင္ စနစ္ေၾကာင့္ပင္ ႏွစ္ေပါင္း ၄၀ ေက်ာ္ အတိ ဒုကၡေရာက္ၾကရသည္။ တတုိင္းျပည္လုံး ခရုဆံကြ်တ္ ဆင္းရဲမြဲေတ ျပာပုံဘ၀ ေရာက္ခဲ့ရသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ စစ္အာဏာရွင္ စနစ္ ျပဳတ္က်ရုံသာ မဟုတ္ စစ္အာဏာရွင္ စနစ္ ေနာက္ထပ္ မေပၚေပါက္ဖုိ႔ကုိလည္း တပါတည္း ေဆာင္ရြက္သြားၾကဖုိ႔ လုိသည္။ ဤသုိ႔ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ရန္ဖုိ႔ အတြက္ စစ္အာဏာရွင္ စနစ္ ဆန္႔က်င္ေရး ကာလမွ သာမက စစ္အာဏာရွင္ စနစ္ လြန္ကာလမွာလည္း တုိင္းရင္းသား အင္အားစုမ်ား ဒီမုိကေရစီ အင္အားစုမ်ား အၾကား ဒီမုိကေရစီ စနစ္ ထိန္းသိမ္းေရး၊ ျပည္ေထာင္စုသစ္ တည္ေဆာက္ေရး၊ တည္တည္ ၿငိမ္ၿငိမ္ႏွင့္ လက္တြဲ ခ်ီတက္ၾကရပါအုံးမည္။
ဤသို႔ ျဖစ္လာေစရန္ တုိင္းရင္းသား အင္အားစုမ်ားႏွင့္ ဒီမုိကေရစီ အင္အားစုမ်ားအၾကား အေပးအယူလုပ္ၿပီး၊ သူမသာ ကုိယ္မနာမူကုိ ဆြဲကုိင္ကာ အားလုံးလက္ခံႏုိင္ေသာ ျပည္ေထာင္စုပုံစံ၊ ႏုိင္ငံေရးမူ၀ါဒ (ႏုိင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ အုပ္ခ်ဴပ္ေရး) တုိ႔ကုိ ဆက္စပ္မႈ၊ လြတ္လပ္မႈ၊ တန္းတူမႈႏွင့္ တရားမွ်တမႈရွိေသာ အေျခခံမ်ားအေပၚ ခ်မွတ္ေရးဆြဲ သင့္ေပ သည္။ ဤသုိ႔ ၫွိႏႈိင္းၾကရာမွာ အင္အားသုံးျခင္း၊ အေကာက္ၾကံျခင္းတို႔ မပါဘဲ ပကတိရုိးသားျဖဴစင္ျခင္း၊ အနာဂါတ္ ျပည္သူ႔အတြက္ ဆုိးက်ဳိးမ်ားကုိ ႀကဳိတင္ျမင္သိျခင္း စသည့္ အရည္အခ်င္းတုိ႔ႏွင့္ ျပည့္စုံ႔ရမည္။ သူ႔ဘက္ကုိယ့္ဘက္ လက္၀ါးႀကီးအုပ္ အျမတ္ထုတ္ေရးကုိ အေျမာ္အျမင္မဲ့စြာ လုပ္ကုိင္ေနၾကလွ်င္၊ ေနာက္ထပ္ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ ေခါင္းေထာင္လာႏုိင္သည္ ကုိလည္း သိျမင္ထားဖုိ႔လိုသည္။
၁၉၄၈-ခုႏွစ္ေနာက္ပုိင္း အစုိးရအာဏာကုိရရွိခဲ့ေသာ ႏုိင္ငံေရးပါတီမ်ားသည္ ႏုိင္ငံေရးျပႆနာမ်ားကုိ ႏုိင္ငံေရးနည္းျဖင့္ မေျဖရွင္းခဲ့ျခင္း၊ အင္အားကုိ ႏုိင္ငံေရးျပႆနာေျဖရွင္းမႈ၏ အဓိကလက္နက္အျဖစ္ ကုိင္စြဲခဲ့ေသာေၾကာင့္ ေတာမီးေလာင္ ေတာေၾကာင္ လက္ခေမာင္းခတ္အေျခအေန ျဖစ္ေစခဲ့သည္။ ထုိအေျခအေနကုိခ်က္ေကာင္းယူ၍ စစ္အုပ္စုေတာေၾကာင္ႀကီးသည္ အေၾကာင္းအမ်ဳိးမ်ဳိးျပၿပီး ႏုိင္ငံေတာ္အာဏာကုိ အလြယ္တကူပင္ရယူခဲ့သည္။ စစ္အုပ္စုကုိအားကုိးအားထား ျပဳခဲ့သူမ်ား၊ ပါတီမ်ားသည္လည္း စစ္အုပ္စု လက္ခ်က္ႏွင့္ပင္ ပ်က္စီးခဲ့ရသည္ကုိ သတိျပဳ ၾကသင့္ေပသည္။
(ဦးေမာင္ေမာင္သည္ (၂၀၀၄) ခုႏွစ္တြင္စတင္ဖြဲ႕စည္းခဲ့ေသာ ရခုိင္ျပည္အမ်ဳိးသားေကာင္စီ (ANC) တြင္ အေထြေထြအတြင္းေရးမွဴးအျဖစ္ ေရြးခ်ယ္ျခင္းခံရကာ (၂၀၁၀) ဒုတိယအႀကိမ္ေျမာက္ညီလာခံထိ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ခဲ့ၿပီး ဒုတိယအႀကိမ္ေျမာက္ ရခုိင္ျပည္အမ်ဳိးသားေကာင္စီညီလာခံတြင္ နာယကအျဖစ္ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္လ်က္ရွိသည္။)
Arakan Review website – မွ ကူးယူေဖၚျပသည္။
http://mratnaing.files.wordpress.com တစ္ဆင့္ကူးယူေဖၚၿပသည္။
